RSS 2.0 Powered by BlogSoft

Mitt møte med Nettavisen

Den 1.november 1996 var en stor dag. Den første rene nettavisen skulle komme på lufta.

Selv jobbet jeg i Gyldendal Norsk Forlag og hadde ansvaret for deres nettsider. Der gikk store deler av jobben ut på å produsere nettmagasinet Det Gyldne Tre som innehold seksjonen Anbefalt shareware. Da Nettavisen ble lansert var faktisk den siden på toppen av Kvasirs Topp 30. I tillegg var Torgrim Eggen og Tor Åge Bringsværd to pionerer på nett i Norge, og deres sider ble flittig oppdatert.

På en Gyldendalfest i 1998 møtte jeg Odd Harald Hauge for første gang. Noen måneder siden hadde en jury i Det Gyldne Tre kåret Nettavisen til årets beste nettavis (magasinet hadde etter den tid skiftet navn til Fahrenheit 404). Odd Harald spurte derfor etter meg og jeg ble introdusert. Han hadde akkurat skrevet boken om Drillo og spurte meg hvor mange eksemplarer jeg mente den burde selge.

- Mellom 50 og 100 000, svarte jeg.

Den solgte ikke så mye, men noen uker senere var jeg på jobbintervju i Nettavisen. På veien så jeg Frode Kyvåg og Cecilie Leganger i møte med Marit Breivik. Leganger hadde på den tiden vært fraværende fra landslaget og det første som ble gjort i Nettavisens lokaler i Møllergata 8 var å tipse Carsten Skjelbred om saken. Han løp ut og en time senere hadde Nettavisen et topp-oppslag som førte til pressekonferanse fra de involverte.

Det er muligens ingen overraskelse at jeg fikk jobben. Jeg gikk ned i lønn og stilling for å bli webdesigner i Nettavisen. Dagen jeg kom på jobb ble jeg vist til en pult i et hjørne hvor jeg møtte min kollega Kristian Kjølner og teknisk redaktør Lars Erik Hauge. Det som manglet var en datamaskin.

Den kom to dager senere og var en Macintosh. Jeg spurte pent om det var mulig å få en datamaskin, en PC. Den kom to uker senere.

De første ukene ble brukt til å designe menyer, små annonser (de var den gangen 180x50 i størrelse, nå er de bittelitt større). Søren Eriksen var den gang som da salgskongen og mang en kampanje ble produsert.

Da svenskene kom med sine millioner var ideen at Nettavisen skulle starte et reklamebyrå med navn Tsunami (i etterkant kan man jo diskutere navnevalget, etterpåklokskap er den beste klokskapen). Samtidig hadde jeg startet Sportsprofiler sammen med Kjetil Siem, et selskap som Nettavisen kjøpte seg inn i. 

Vi ble lovt millioner av Spray og måtte bygge en portal. Et reklamebyrå ville ikke svenskene ha. Jeg fikk velge en ny stilling ettersom daglig leder-stillingen av reklamebyrået forsvant med svenskekjøpet. Markedssjef ble valget, ettersom jeg faktisk hadde en slags utdannelse innenfor faget. Beskjeden fra Sverige var klar: Bruk fjorten millioner kroner på tre måneder.

Vi klarte det til tross for Knut Ivar Skeids første tilbakemelding da første regning kom på bordet:
- Er dere gale?

Eventyret tok etter hvert slutt og med oppkjøpet av Nettavisen fra TV 2 gikk jeg tilbake til den jobben jeg hadde hatt før - å koordinere alle våre nettpublikasjoner.

Alt med i bakgrunn i at jeg tok litt i da jeg skulle gjette på hva Drilloboken ville selge.

Kommentarer:

Postet av: Paul Weaver
:) kool story.
31.10.2006 @ 12:09 URL: http://side2.no

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post: URL: Kommentar:

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/2536361


hits